the Air Vent

Because the world needs another opinion

Truth in Skepticism

Posted by Jeff Id on December 13, 2009

Any of the media could have done this, but finally one did. There is only one simple word for this article.

Truth…

SPECIAL INVESTIGATION: Climate change emails row deepens as Russians admit they DID come from their Siberian server

CA post on this is here.

For lurkers who don’ t know already, read this. The ‘official’ title  of link 1 does no justice.


10 Responses to “Truth in Skepticism”

  1. Antonio San said

    Looks like Eric Steig is playing funny on realclimate:

    “The Guardian’s Editorial
    Classé dans: Climate Science— eric @ 8 décembre 2009
    The following editorial was published today by 56 newspapers around the world in 20 languages including Chinese, Arabic and Russian. The text was drafted by a Guardian team during more than a month of consultations with editors from more than 20 of the papers involved. Like The Guardian most of the newspapers have taken the unusual step of featuring the editorial on their front page. The Guardian, the editorial is free to reproduce under Creative Commons.

    RealClimate takes no formal position on the statements made in the editorial.”

    Yeah right Eric, if so why do you reproduce this piece of activism masquerading as journalism?

  2. boballab said

    Jeff must be harried recently since he missed that I put a link to that story in his Russian thread hour ago, but at least he found it out there. Now almost everyone over at CA is focusing on the “trick” part but its the last couple of paragraphs in the story that are interesting. It seems the Russian KGB…err FSB knows where the zip file was uploaded from and it ain’t Russia and they will release that info if certain people *cough* UN *cough* don’t stop with the Russian did it stories:

    “A Russian intelligence source claimed the FSB had new information which could cast light on who was behind the elaborate operation.

    ‘We are not prepared to release details, but we might if the false claims about the FSB’s involvement do not stop,’ he said. ‘The emails were uploaded to the Tomsk server but we are sure this was done from outside Russia.’ ”

    Now what makes this interesting is that nothing has been heard from the police in the UK about the incident yet, but with that threat from the FSB it sure sounds like they know it came from inside the UEA. Unfortunately for the UN it’s probably too late to stop certain elements in the media from continuing the propagation of the Russians did it and so the FSB lets the world know where the file came from and watch the UN scramble after that. Get you popcorn and beer ready.

  3. rephelan said

    And who was it that thought scapegoating the Russians was a scathingly brilliant idea?

  4. michel said

    The article can be right or wrong regardless of where it is published, but readers who have not spent much time in the UK will need to bear in mind the rather special role of the Mail. I don’t think we have anything quite like it, certainly not on a national scale. Possibly the old NY Post, when it was still more or less a serious paper, might have had something in common with it.

    It is a sort of upmarket right wing tabloid, particularly focused on women’s issues. It has a largely middle class, in the US sense, readership. Ordinary working people, largely white collar. I don’t know what its readership is in numbers, but it certainly has much more coverage of family, health and women’s issues than just about any other mainstream paper. Take the subway in London in the rush hour, and you’ll see far more being read, attentively, by the women passengers than by men. It does have the same tendency of the tabloids to wild innuendo and National Enquirer type stories, and febrile gossip, though much of its reporting is factual, and it has much more content than the ‘red top’ tabloids which consist mostly of pictures and a very small number of very simple words.

    It is strongly right wing Tory and strongly anti-Labor, and is a favorite target of abuse by the UK Left.

    All this is said to point out that the impact of this sort of story in it, over time, may be quite substantial. The Mail is an opinion former for its readers on issues like warming. Or rather, its an opinion crystalizer, it will make explicit and give them reasons for things they believe already on instinct. In doing so, it will arouse dislike and indignation in papers like the Guardian, and to a lesser extent the Independent.

    So when articles like this appear in the Mail, you can tell that skepticism has gone mainstream and middle class and is not afraid to speak its name. But its when the Independent or Guardian publish articles like this that you will know that the tide has turned among what the in the UK is often jokingly referred to as the ‘chattering classes’. If they ever do.

  5. Geoff Sherrington said

    Some who study hacking in depth know of certain pecularities in certain towns and my guess, if Russia was involved at all, would be Leningrad. But that is only semi-informed gossip.

  6. JBean said

    And who was it that thought scapegoating the Russians was a scathingly brilliant idea?

    Apparently, the Daily Mail itself (two different writers, though), last Sunday.

    So now they’ve debunked their own “sensational” story.

    Heh.

  7. dearieme said

    I think you need Jim hacker’s guide to the British papers (courtesy of “Yes, Prime Minister”).

    – The Daily Mirror is read by people who think they run the country;
    – The Guardian is read by people who think they ought to run the country;
    – The Times is read by people who actually do run the country;
    – The Daily Mail is read by the wives of the people who run the country;
    – The Financial Times is read by people who own the country;
    – The Morning Star is read by people who think the country ought to be run by another country;
    – And the Daily Telegraph is read by people who think it is.”

  8. Calvin Ball said

    Can someone explain to me why this is news? We’ve known from the beginning that a Russian server was serving the files. The story concludes nothing more, that I can see. Where’s the beef?

  9. Jeff Id said

    I think the beef is in the fact that this media outlet didn’t attempt to cover up the story. In fact they reported it correctly, which is highly unusual these days.

  10. Calvin Ball said

    Unfortunately, the way it was re-reported in an number of outlets was that the Russian state police admitted to being the hackers.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: